Generalforsamlingen 2020 forløb uden
store sværdslag.
Omkring økonomien blev der kommenteret
lidt.
Det gjaldt især omkring fremtidens indtægter og udgifter.
Det lykkedes den første aften at få en fuldtallig bestyrelse sat
sammen.
Konstitueringen var også uden problemer. Den nye bestyrelse afholdt
sit første møde 26. juni.
Der startes med revyen og i starten
er det kun dato for forestillingen, der er kendt.
Efter et stykke
tid kommer der tekster, efter der er blevet lyttet til og snakket om
hvilke store ting, som er foregået i lokalområdet.
Der øves flittigt
henover sommeren og trods sommerferietid er fremmødet ganske flot
til øve aftener. Som altid når der øves til revy og andre ting,
kommer vi til et punkt hvor det synes uoverskueligt, vi kommer ingen
vegne.
Dette mødte vi også i 2019, men med musikledsagelse og lyd
tilkoblet går det heldigvis den rette vej. Scenen kunne først
opstilles dagen før revyen, så aktørerne måtte øve onsdag aften på
gulvet, men det lod sig også gøre.
Revyen spilles 22. august i
forbindelse med spisning for det ældre publikum.
I 2019 var revyen
af
ca. l times varighed med en pause indlagt.
Igen en revy med sketchers, monologer, fine sangnumre og en del
lokal sladder.
Ca. 250 var tilmeldt spisningen. En del forlod hallen efter
aftensmaden, medens andre kom til og købte billet for at se revyen.
Revyen må betragtes som vellykket og en succes, hvilket gav udslag i
stort bifald ved revyens afslutning.
I løbet af efteråret kontaktes
Amatørforeningen af komiteen omkring juleweekend på Ørslevkloster.
De ville gerne, om vi kunne deltage i lighed med 2018.
På et
bestyrelsesmøde drøfter vi opfordringen, men vælger at sige fra.
Bestyrelsen mener at rammerne på Ørslevkloster er trange, med mange
mindre rum, smalle gange og trapper.
På messen hvor handlende skal
være og have albuerum, kunne vi frygte børnene ville blive væk i
vrimlen. Ligeledes er der meget trafik på vejene omkring Klosteret i
den weekend.
Vores afslag blev taget til efterretning, og der var
også forståelse for vores argument.
Halloween er blevet et stort hit i
Danmark og så sandelig også i Højslev.
I 2019 blev det afviklet
Halloween aften i byen 31.10 også den aften må betragtes som en
succes. Der var rigtig mange
deltagere i det løb, som vores foreningen stod som arrangør af.
Igen
var konceptet ud at gå på
ruten møde udklædte personer og gætte på opgaver.
Heldigvis var
vejrguderne med os og i det
hele taget med aftenens arrangement.
Byens forretningsdrivende gør
meget ud af aftenen, såsom tilbud, diverse uhyggelig tiltag indenfor
og udendørs. Samlet bevirker det at rigtig mange
mennesker på gaden og de får forhåbentligt en god oplevelse.
Borgerforeningen havde givet et
støttebeløb på 2000 kr. til vores forening, så vi fik udgifter
dækket til armbånd og andet.
Det nye års første opgave er
børneteater, som er blevet en årlig hyggelig og tilbagevendende
begivenhed. Igen er deltagerne børn fra de tre skoler i Nordfjends
som er i klassetrin fra 1.-5.
I 2020 havde vi sat minimumsalder til 1. kl. og til gengæld kunne
børn i 5. kl. også være med,
35 børn deltog efter det hidtidige koncept, med en invitation omdelt
på skolerne og senere
tilmelding, uddeling af rollehæfter og med håb om, der øves lidt
derhjemme i tiden op til forestillingen.
I 2020 blev der igen spillet et
eventyrtema. Dog med den ændring, at hvor vi i de foregående år
havde spillet et udpluk af flere fortællinger, havde vi valgt et
eventyr nemlig.
Dyrene i Hakkebakkeskoven den 29.februar - 1.marts
var den weekend hvor eventyrspillet blev opført og det er tider lidt
hektisk, med så mange børn der skal øve flere steder i
forsamlingshuset.
Også i køkkenregionerne er der travlhed, da det er en hel del mad
der skal frembringes.
Menuen var lasagne lørdag, pølsehorn om søndagen fri adgang til
frugt og saftevand.
Appetitten fra de unge mennesker var stor, der blev ikke levnet de
store portioner.
I løbet af lørdagen bliver der øvet flittigt og med musikledsagelse
og en hjælpende hånd fra instruktører begynder det hele at tage
form. Søndag igen indøver og sminkning og generalprøve. Børneteatret
blev igen en succes, de medvirkende kunne deres roller og der var et
godt flow på scenen. Forestillingen var fyldt med sangnumre, det
klarede børnene ganske flot, samtidig gav det også forestillingen
liv og humør. Børnene modtog efter tæppefald fortjente stående
klapsalve.
Flere forældre fortalte efterfølgende, at de er glade for
Amatørforeningen gennemfører denne weekend, deres børn er begejstret
for at deltage.
Tilskuerantallet til opførelsen var
helt overvældende, da dørene blev åbnet var der i perioder lang kø
ved indgangen. Derfor blev der etableret nye siddepladser, ligesom
det blev nødvendigt med flere borde til det efterfølgende kaffebord.
Tilstrømning af dette antal giver pres på køkkenholdet,
arbejdsmæssig og er der brød nok?
Omkring dette og antal børn vil vi
evaluere sikkert foretage justeringer inden en opførelse i 2021.
Er aktivitetspuljen under Skive
Kommune har støttet projektet med 2350 kr.
Af større praktiske opgaver er der blevet ryddet stærk op på vores
tøjlager, som befinder sig i et
kælderlokale under Nr. Søby forsamlingshus.
Dette var meget
tiltrængt, da alle tøjstativer var
bugnende fulde og truet med at falde sammen. Oprydningen har gavnet
på pladsforhold og
ligeledes er alt blevet mere overskueligt.
Det er ganske unødvendigt
med 40 stk herreskjorter,
jakker og benklæder, så stort er vort behov og aktivitetsniveau
heller ikke.
Rigtig mange sække blev derfor sendt til genbrug via tøjcontainer ved Dagli`Brugsen.
Deltager i september møde
Landsbyudvalget som holdes i borgerhuset i Hald.
Dog er
Amatørforeningen nok lidt atypisk sådan en aften mellem de andre
deltagere.
Der er alt fra
Ørslevkloster Refugiet som kulturelt fyrtårn, med udendørs
overnatning i skoven, til en forening
fra Virksund med bogudgivelse, borger foreningen med sti-vandreruter
i området.
Det er helt i orden med sådanne møder, opdateringer, vi mener også
det er vigtigt vi deltager, især når det drejer sig ting der sker i
Nordfjends.
I februar 2020 deltager i møde på
det gamle rådhus omkring kulturugen, bød ikke ind med noget konkret.
Igen et møde med stor spredning af interesser og mange input.
Desværre ved sådanne møder findes folk som snakker meget, så man kan
sige de erobrer scenen. Vi var enige om at opstarten var alt sent
til så stort et arrangement.
Blev også senere aflyst, men af andre
årsager.
Som alle ved har vi klublokaler i Nr.Søby forsamlingshus, vi kan
holde vores møder i et af de små stuer, og øve på scenen hvis det er
nødvendigt og adgang til køkkenet.
I kælderen opbevares tøj og andre
rekvisitter, et højskab i gangen med kopimaskine, papirvarer og
andre småting.
Al synes at fungere på bedste måde, men desværre er
kemien, lidt dårlig mellem os og forsamlingshuset forpagter.
Vi kan
naturligvis ikke sige, at vi ikke laver fejl, som glemme at lukke
for varmen.
Amatørforeningen mener vi opfører os ansvarlig, gør rent
efter os, slukker lyset og låser.
Endvidere er forpagter svært ved at komme i kontakt med de
sædvanlige kanaler.
Heldigvis er husets bestyrelse lydhør overfor argumenter og følger
op på tingene.
Problematikken har gjort at foreningen har efterår-vinters bestyrelsesmøder hjemme hos os privat.
Det fungerer ganske fortrinligt.
Foråret gav store udfordringer med
Corona virus, som lagde næsten alt øde i det omgivende
samfund. Ingen vidste hvor alvorligt det ville blive, heller ikke
hvordan det ville ramme amatørforeningen. I det tidlige forår
forventer vi udmelding omkring byfest med evt. revy.
Vi
synes selv, vi trak det længe med at spørge, men udvalget bag
byfesten kom os i forkøbet.
I begyndelse af april lander beskeden
om, byfesten er besluttet aflyst i 2020.
Af samme årsag aflyses Skive
Kommunes årlige frivillighedsfest.
Vores forening havde tilmeldt
7 personer, som havde fortjent en god og hyggelig aften i KCL.
Foreningen tror også at de tilmeldte havde forventninger til denne
aften.
Det har givet besværligheder med
forsamlingsforbud. Bestyrelsesmøde i januar blev gennemført, men et
planlagt i april måtte aflyses.
Dermed blev der ikke lavet
evaluering umiddelbart efter den årlig børneteater.
Evalueringer er
foretaget nu, men det er absolut at foretrække, det sket kort efter
forestillingen.
Coronatiden har udløst rigtig mange
spørgeskemaer fra organisationer omkring amatørteater,
ligeledes fra offentlige myndigheder (kommunen). Der er svaret efter
bedste evne overbevisning, også modtaget tak fordi der er brugt tid
på besvarelse. Dog er det ikke altid lykkes at printe en kopi ud til
bestyrelsesmappen og som kunne fremvises for den øvrige bestyrelse.
Der er fra juni 2019 og til l0. juni 2020 afholdt 5
bestyrelsesmøder.
Desværre måtte vi i juni 2019 tage
afsked med Anne Grethe Nielsen der tabte kampen mod sin
sygdom. A.G.N. var en af de meget aktive og en stor ildsjæl omkring
Amatørforeningen, gennem tiden både på og bag scenen. Hun er stærk
savnet, både efter hun trak sig ud af bestyrelsen og nu efter hendes
bortgang.
Hun var altid med et godt råd om vores foreningen. |